Blijf jij halsstarrig vasthouden?
Je zit ‘s avonds naar een film te kijken, je bent halverwege en eigenlijk vind je de film helemaal niet goed. Wat doe jij? Blijf je verder kijken of stop je de film en doe je iets anders?
Vaak blijven mensen verder kijken vanuit de redenering: ik heb nu al geïnvesteerd in de eerste helft, ik zal de tweede helft ook maar uitkijken.
Dit voorbeeld is vrij onschuldig, maar beslissingen nemen vanuit diezelfde redenering in je onderneming is dat heel wat minder!
Het is namelijk één van de grootste valkuilen die ik bij ondernemers zie: de sunk cost fallacy. Dat is wanneer je vasthoudt aan iets op basis van de investering die je er al in gedaan hebt.
Stel bijvoorbeeld dat je een paar maanden geleden geïnvesteerd in het lanceren van een nieuwe service. Je hebt veel tijd en geld besteed aan de lancering en het laten bouwen van een nieuwe website hiervoor. Na de lancering merk je dat die service totaal niet aanslaat bij je doelpubliek en je website amper bezoekers trekt.
Hier komt ie: je hebt al zoveel tijd en geld geïnvesteerd in die nieuwe service dat je de druk voelt om hieraan vast te houden. Je blijft hopen dat het goed kan komen.
Hopen is helaas geen strategie. Ergens aan vasthouden enkel en alleen omwille van de gemaakte investeringen is zelden een goed idee. Ga objectief kijken naar waar het misloopt en neem op basis daarvan beslissingen.
Misschien moet je de hele service omgooien? Misschien moet je een ander doelpubliek aantrekken? Misschien moet je je website veranderen? Blijf in ieder geval niet hangen in wat er is en niet werkt.
Wat kan je doen om dit te voorkomen?
1. Wees bereid om verlies te nemen: als je merkt dat een project of investering niet oplevert wat je gehoopt had, durf het dan los te laten. Het feit dat je er al geld of tijd in hebt gestoken, mag niet de reden zijn om verder te gaan als het niet logisch is.
2. Focus op toekomstige kosten en baten: in plaats van naar het verleden te kijken, richt je je op wat er in de toekomst zal gebeuren. Zal het project of de investering op lange termijn winstgevend zijn? Goed, houden zo. Is dat niet zo, dan is het tijd om afscheid te nemen.
3. Vraag extern advies: soms kan het helpen om advies in te winnen van andere ondernemers, mentors of coaches. Zij kunnen veel objectiever naar jouw situatie kijken en je helpen om die sunk cost fallacy te vermijden.
Durf los te laten en focus op wat het beste is voor de groei en het succes van je onderneming.
En als je graag extern advies hebt, vraag gerust vrijblijvend een kennismakingsgesprek aan.